Раздзелы сайта

Галоўная

Канспекты заняткаў

Картатэка экалагічных гульняў для дашкольнікаў

"Я ведаю…"

Мэта: Фарміраваць уменне называць некалькі прадметаў аб'екта аднаго выгляду. Развіваць уменне аб'ядноўваць прадметы па агульным прыкмеце.

Гульнявыя дзеянні:

Дзеці становяцца ў круг, у цэнтры - вядучы з мячом. Вядучы кідае мяч і называе клас аб'ектаў прыроды (птушкі, дрэвы, кветкі, жывёлы, расліны, насякомыя, рыбы). Дзіця, злавіла мяч, кажа: «Я ведаю 5 назваў кветак» і пералічвае (напрыклад, рамонак, васілёк, дзьмухавец, канюшына, кашка) і вяртае мяч вядучаму. Другому дзіцяці вядучы кідае мяч і кажа: "Птушкі" і гэтак далей.

 

«Птушкі, рыбы, звяры»

Мэта: практыкавацца дзяцей ва ўменні называць прадмет пэўнай групы прадметаў.

Гульнявыя дзеянні:

Вядучы кідае мяч дзіцяці і прамаўляе слова «птушкі». Дзіця, злавіла мяч, павінен падабраць краявідная паняцце, напрыклад, «верабей», і кінуць мяч назад. Наступны дзіця павінен назваць птушку, але не паўтарыцца. Аналагічна праводзіцца гульня са словамі «звяры» і «рыбы».

 

«Адгадай, што ў руцэ»

Мэта: Адрозніваць навобмацак гародніна, садавіна і ягады.

Гульнявыя дзеянні:

Дзеці стаяць у крузе, рукі трымаюць за спіной. Выхавальнік раскладвае ў рукі дзецям муляжы гародніны, ягад і садавіны. Дзеці павінны адгадаць. Выхавальнік паказвае, напрыклад, грушу і просіць вызначыць, у каго такі ж прадмет аб'екта (фрукт, гародніна, ягада).

 

«Адгадай, якая птушка спявае?»

Мэта: Уменне вызначаць па гукавым запісу галасы птушак. Вызначаць, якая птушка спявае і як спявае (тонка, гучна, меладычна, крыкліва, ціха, працяжна і гэтак далей). Выхоўваць цікавасць і клапатлівае стаўленне да птушак.

Гульнявыя дзеянні:

Педагог прапануе паслухаць запіс галасоў птушак. Трэба вызначыць, якая птушка спявае. Як можна вызначыць па голасе якая птушка спявае і як. Прапанаваць дзецям папрактыкавацца ў вымаўленні гукаў песень птушак. У гульні выкарыстоўваецца дыск з запісам галасоў птушак.

 

«Сад - агарод»

Мэта: Замацоўваць веды дзяцей аб тым, што расце ў садзе або ў агародзе. Развіваць у дзяцей памяць, увагу.

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік прыносіць кошык з садавінай і гароднінай.

- Дзеці, я неспадзявана пераблытала гародніну і садавіну. Дапамажыце мне, калі ласка. У працэсе гульні дзеці абагульняюць прадметы адным словам, вызначаюць месца вырастання гародніны і садавіны.

 

"Што гэта такое?"

Мэта: практыкаваць дзяцей ва ўменні адгадваць прадметы жывой ці не жывой прыроды. Распазнаваць прыкметы прадметаў.

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік ці вядучы загадвае прадмет жывой ці нежывой прыроды і пачынае пералічваць яго прыкметы, а дзеці павінны адгадаць зададзены прадмет.

 

«Лётае, плавае, бегае"

Мэта: Адлюстроўваць спосаб перамяшчэння аб'екта.

Гульнявыя дзеянні:

Вядучы называе або паказвае дзецям аб'ект жывой прыроды і прапануе дзецям адлюстраваць спосаб перамяшчэння гэтага аб'екта. Напрыклад, пры слове "мядзведзь" дзеці пачынаюць пераймаць хаду мядзведзя; «Сарока» дзеці пачынаюць махаць рукамі і гэтак далей.

«Пералёты птушак»

Мэта: Ведаць і называць зімуючых і пералётных птушак. Замацоўваць паняцце «зімуючыя», «пералётныя».

Гульнявыя дзеянні:

На стале раскладзены прадметныя малюнкі птушак. Кожны ўдзельнік гульні бярэ карцінку і «ператвараецца» ў пэўную птушку. Дзіця кажа: «Я - варона!», «Я - верабей!», «Я - журавель!», «Я - зязюля!» і гэтак далей. Па сігналу вядучага: «Раз, два, тры на сваё месца ляці!», Дзеці, у якіх карцінкі з выявай зімуючых птушак бягуць да ўмоўнага малюнку (зімовы пейзаж, іншыя дзеці, у якіх карцінкі з выявай пералётных птушак, бягуць да іншага ўмоўнага знаку (вясновы пейзаж). Гуляць можна некалькі разоў, дзеці павінны браць розныя карцінкі.

 

«Хто дзе жыве?»

Мэта: Вызначаць месца асяроддзя пражывання жывёлы, правільна вызначаць месца «дома» аб'екта.

Гульнявыя дзеянні:

У выхавацеля карцінкі з выявамі жывёл, а ў дзяцей - з выявамі месцаў пасялення розных жывёл (нара, дупло, берлога, рака, гняздо і так далей).

"Поры года"

Мэта: Фарміраваць у дзяцей паняцці пра поры года і пра залежнасць жыцця жывой прыроды ад сезонных змяненняў, якія адбываюцца ў нежывой прыродзе.

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік расказвае дзецям пра тое, што поры года пастаянна змяняюцца. Дзеці называюць паслядоўна поры года і характэрныя прыкметы.Выхавальнік паказвае карцінкі з выявай пары года і малюнкі аб'ектаў, у якіх адбываюцца розныя змены, напрыклад, заяц белы - зіма; распусцілася пралеска - вясна, паспела суніца - лета і гэтак далей. Дзеці павінны тлумачыць змест карцінкі.

 

"Пытанне - адказ"

Мэта: Развіваць уменні адказваць на пастаўленыя пытанні. Праяўляць знаходлівасць, кемлівасць.

Гульнявыя дзеянні:

Педагог задае пытанні, а дзеці адказваюць на пытанні:

1. Чаму чалавек назад азіраецца? (Таму, што ў яго на патыліцы вачэй няма).

2. Ад чаго кошка бегае? (Не ўмее лётаць).

3. Якім грэбнем галаву не прычэшаш? (Пеўневым).

4. Колькі яек можна з'есці нашча? (Адно: пасля першага ўжо не будзе нашча).

5. Ад чаго гусь плавае? (Ад берага).

6. Чым да неба дакінеш? (Поглядам).

7. Па чым сабака бегае? (Па зямлі).

8. Што можна ўбачыць з закрытымі вачыма? (Сон).

9. Без чаго хлеб не спячэш? (Без скарынкі).

10. У каго ёсць шапка без галавы, нага без бота? (У грыба).

 

«Пазнай па апісанні»

Мэта: Працягваць знаёміць з асаблівасцямі жывёл і птушак (знешні выгляд, паводзіны, асяроддзе пражывання). Развіваць лагічнае мысленне.

Гульнявыя дзеянні:

Педагог прапануе дзецям пагуляць. Тлумачыць правілы гульні, трэба ўважліва паслухаць апісанне і адгадаць, пра каго ідзе гаворка (жывёла ці птушка) гаворыцца ў аб'яве. Той, хто адгадаў, атрымлівае фішку і ў канцы гульні падводзіцца вынік.

1. Прыходзьце да мяне ў госці! Адраса не маю. Свой домік нашу заўсёды на сабе.

2. Сябры! Каму патрэбны іголкі, звяртацца да мяне.

3. Надакучыла поўзаць! Хачу ўзляцець. Хто пазычыць крылы?

4. Дапамагу ўсім, у каго зламаўся будзільнік?

5. Прашу разбудзіць мяне вясной. Прыходзьце лепш з мёдам.

6. Хачу звіць гняздо. Пазычце, падарыце пух і пер'е.

7. Нешта вельмі сумна стала аднаму выць на месяц. Хто складзе мне кампанію?

8. Таму, хто знойдзе мой хвост! Пакіньце яго сабе на памяць. Я паспяхова гадую новы!

9. Ужо 150 гадоў чакаю аднаго! Характар ​​станоўчы. Недахоп толькі адзін - марудлівасць.

10. Усім, усім, усім! У каго ўзнікла патрэба ў рагах. Раз у год звяртайцеся да мяне.

11. Вучу ўсім навукам! З птушанят за кароткі час раблю птушак. Прашу ўлічыць, што заняткі праводжу ноччу.

12. Добрым, але адзінокім птушкам магу дапамагчы здабыць сямейнае шчасце! Выседжваю птушанят! Матчыных пачуццяў ніколі не адчувала і адчуваць не буду. Жадаю шчасця ў асабістым жыцці. Ку-ку!

13. Я самая абаяльная і прывабная! Каго хочаш падману, вакол пальца абвяду. Улічваючы ўсё гэта, настойліва прашу называць мяне па бацьку. Патрыкееўна больш не называць!

 

«Дзе што спее?»

Мэта: практыкаваць ва ўменні выкарыстоўваць веды пра расліны, параўноўваць плод дрэва з яго лісцем.

Гульнявыя дзеянні:

На фланелеграфе выкладваюцца дзве галінкі: на адной - плод і лісце адной расліны.

 

«Паштальён прынёс ліст»

Мэта: Развіваць уменне апісваць рэчы, распазнаваць іх па апісанні.

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік прыносіць у групу скрынку і кажа, што паштальён прынёс пасылку. У пасылцы розная гародніна і садавіна. Дзеці дастаюць пакеты са скрынкі, разглядваюць іх і апісваюць, што ім прынёс паштальён. Астатнія дзеці адгадваюць.

 

«Птушачка»

Мэта: Адрозніваць дрэвы па лістах. Выхоўваць уменне правільна паводзіць сябе ў гульні: не падказваць адзін аднаму, не перабіваць сяброў.

Гульнявыя дзеянні:

Перад пачаткам гульні дзеці ўспамінаюць розныя дрэвы, параўноўваюць іх па форме і велічыні лісця.

Дзеці павінны перад гульнёй падабраць для сябе фант - любую дробную рэч, цацку. Дзеці ўсаджваюцца і выбіраюць збіральніка фантаў. Ён садзіцца ў сярэдзіну круга і астатнім дзецям дае назвы дрэў (дуб, клён, ліпа і гэтак далей) і дзеці бяруць і апранаюць вяночак з лісця. Кожны павінен запомніць сваю назву. Збіральнік фантаў кажа: «Прыляцела птушка і села на дуб». Дуб павінен адказаць: «На дубе не была, паляцела на ёлку». Елка называе іншае дрэва і гэтак далей. Хто празяваў - аддае фант. У канцы гульні фанты выкупляюцца.

«Снежны камяк"

Мэта: Пашыраць веды дзяцей аб пералётных птушках. Развіваць увагу і назіральнасць.

Гульнявыя дзеянні:

Вядучы паказвае карцінку, на якой намаляванапералётная птушка. Дзеці глядзяць на малюнак і расказваюць аб ёй па чарзе: першае дзіця - першы сказ, другое дзіця – папярэдні сказ і сваё, трэцяе дзіця - паўтарае два папярэднія і дадае сваё. Напрыклад: «Грак - пералётныя птушка». - «Грак - пералётныя птушка. Ён вялікі і чорны ». - «Грак - пералётныя птушка. Ён вялікі і чорны. і гэтак далей.

 

«Каго чым пачастуем?»

Мэта: Ведаць, чым харчуюцца жывёлы і птушкі.

Гульнявыя дзеянні:

Вядучы кідае мяч дзецям і называе аб'ект (жывёла, птушка, а дзеці адказваюць і вяртаюць мяч вядучаму. Напрыклад, верабей - крошкі і семкі; сініца - сала; карова - сена; трусік - морква; кошка - мышка, малако; ваверка - шышка, ягады і гэтак далей.

«Добра - дрэнна»

Мэта: Удасканальваць веды дзяцей пра з'явы жывой і нежывой прыроды, жывёл і раслін.

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік або педагог прапануе дзецям розныя сітуацыі, а дзеці робяць высновы, напрыклад: «Ясны сонечны дзень восенню - добра ці дрэнна?», «У лесе зніклі ўсе ваўкі - гэта добра ці дрэнна?», «Кожны дзень ідуць дажджы - гэта дрэнна ці добра? »,« Снежная зіма - гэта добра ці дрэнна? »,« Усе дрэвы зялёныя - гэта добра ці дрэнна? »,« Шмат кветак у нашым садзе - гэта дрэнна ці добра? »,« у бабулі ў вёсцы ёсць карова - гэта добра ці дрэнна? »,« Зніклі ўсе птушкі на зямлі - гэта дрэнна ці добра? » і гэтак далей.

«Хто за кім?»

Мэта: Паказаць дзецям, што ў прыродзе ўсё звязана паміж сабой. Працягваць выхоўваць у дзяцей беражлівыя адносіны да ўсіх жывёл.

 

 

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік прапануе дзіцяці злучыць стужачкай ўсіх жывёл, якія палююць адзін за адным. Іншыя дзеці таксама дапамагаюць знайсці правільныя карцінкі з жывёламі. Можна прапанаваць пачынаць гульню з расліны, жабы або камара.

 

«Кожнаму сваё месца»

Мэта: Фарміраваць у дзяцей уменне карыстацца схематычнымі малюнкамі абагульняючых паняццяў. Выхоўваць самастойнасць, уменне лагічна думаць.

Гульнявыя дзеянні:

Педагог раздае па адной картцы кожнаму дзіцяці (аднаго тыпу). Затым раздае кожнаму дзіцяці па чарзе па адной картцы. Дзеці, атрымаўшы карцінку, павінны змясціць яе пад схематычным малюнкам паняцці, да якога падыходзіць малюнак на гэтым малюнку. Калі ўсе карцінкі разабраны, дзеці правяраюць правільнасць сваіх дзеянняў і дзеянняў сваіх сяброў.

Дзеці павінны самастойна праверыць правільнасць выканання задання і растлумачыць чаму выканалі менавіта так.

 

«Што будзе, калі?»

Мэта: Ведаць, што трэба рабіць для таго, каб берагчы, захоўваць і памнажаць прыроду. Развіваць уменні рабіць высновы.

Гульнявыя дзеянні:

Выхавальнік задае сітуацыю для абмеркавання з дзецьмі, з якой дзеці прыходзяць да высновы, што неабходна мець пачуццё меры і берагчы прыроду. Напрыклад: што будзе, калі ў раку адзін хлопчык кіне слоік з-пад «колы»? А два? А тры? А шмат хлопчыкаў? Што будзе, калі ў выходны дзень з лесу адна сям'я прывязе вялікі букет пралесак? Дзве сям'і? Пяць? Што будзе, калі ў аднаго вадзіцеля машына выкідвае шмат выхлапных газаў? Тры машыны? Што будзе, калі ў лесе адзін чалавек ўключыць магнітафон на поўную магутнасць? Група турыстаў? Усе, хто адпачывае ў лесе? (Аналагічна - аб вогнішчы, аб зламанай галінцы, аб злоўленым матылі, аб спустошаным гняздзе і гэтак далей).

Конспект  занятия по развитию речи в  старшей     группе

Радюк Людмила Леоновна

воспитатель дошкольного образования

первой категории

Цель:

  • Учить детей творческому рассказыванию; связывать в единую сюжетную линию выбранные объекты, сформировать умение составлять сказочный текст.
  • Вспомнить с детьми значение слова «сказка», какие жанры сказок знакомы.
  • Учить строить полные, распространённые предложения, используя языковые средства для соединения их частей (чтобы, когда, потому что).
  • Продолжать учить оценивать рассказы друг друга.
  • Учить детей на основе знакомого сюжета сказки придумывать новую сказку, содержательно и эмоционально рассказывать её, используя выразительные средства, традиции начала сказки и окончания.
  • Развивать речевое творчество дошкольников.
  • Воспитывать любовь к сказкам, доброжелательное и корректное   отношение друг к другу.

Предварительная работа:  

Познакомить детей с новым словом «жанр» и его значением (вид художественных произведений, характеризующийся   теми или иными сюжетными и стилистическими признаками),   чтение и анализ авторских и народных сказок, загадок о сказках, подбор музыкального сопровождения Музыка Владимира Дашкевича Слова Юлия Кима «Приходите в гости к нам», изготовление плоскостного театра для магнитной доски.

Ход занятия:

Звучит песня «Приходите в гости к нам». Дети сидят полукругом перед ними магнитная доска, на которой представлены герои из двух сказок «Курочка Ряба» и «Теремок».

Если сказка в дверь стучится,

Ты скорей её впусти,

Потому что сказка – птица,

Чуть спугнёшь – и не найти.

Ты за нею на порог,

А её и нету …

Только тысячи дорог

Разбрелись по свету …

По какой она пойдёт?

Где она покажется?

Плыть ли ей, или ходить,

Или мчать откуда,

Только там, где сказке быть,

Там случится чудо …

У неё чудес запас

И всегда готово

Каждый раз для всех для нас

Золотое слово!

 

- Ребята, сегодня мы с вами вспомним знакомые сказки. Что такое сказка?

Сказка - это произведение о вымышленных лицах и событиях, с участием волшебных, фантастических   сил.

Какие жанры   сказок вы знаете?

Ответы детей:  (Волшебные, сказки о животных, растениях, неживой природе и предметах, бытовые сказки.)

Кто придумывает сказки?

Ответы детей: ( Народ, авторы).

Мы знаем сказки   народные   и авторские.

-А я сейчас проверю, как хорошо вы знаете сказки.

Прослушайте внимательно и отгадайте, что же это за сказка:

1.Сказку ты, дружок, послушай.

Мышка серая, Норушка, вышла в поле погулять,

Сладких зёрен поискать.

Видит: дом –домок

В чистом поле одинок. («Теремок»).

2.Дед Иван да баба Даша жили вместе с внучкой Машей,

Доброй, умной и послушной. Как-то раз пришли подружки,

В лес зелёный стали звать: грибы – ягоды сбирать…(«Маша и медведь»).

 

3.Ни в каком далёком царстве, тридевятом государстве –

Дело было на Руси… Стариков про то спроси.

Жили-были дед и баба, жили   дома с птицей рядом

Баба птицу ту   любила, её зёрнами кормила. («Курочка Ряба»).

4.Уплетая калачи,
Ехал парень на печи.
Прокатился по деревне.
И женился на царевне.
(Емеля)
из русской народной сказки «По щучьему веленью».

- Молодцы! А теперь посмотрите, герои из каких сказок пришли к нам в гости?

( Рассматриваем героев на магнитной   доске).

Ответы детей: ( лиса ,дед и баба, медведь, курочка, мышка, волк, заяц, лягушка, золотое яичко).

 

- Мы с вами вспомним повадки этих животных.

 

ФИЗКУЛЬТМИНУТКА « Покажи животное».

1.Эй, ребята, что вы спите нам животных покажите!       ( Показывают походку лисы).

У лисички острый нос, у неё пушистый хвост,

Шуба рыжая лисы несказанной красоты.

Лиса павою похаживает, шубу пышную поглаживает.

 

2. Заяц по лесу скакал, заяц корм себе искал.

Вдруг у зайца на макушке поднялись, как стрелки, ушки.    (Поскоки на двух ногах,

Зайчик прыгнул, повернулся и под деревцем согнулся.      поскоки с поворотом в правую и левую сторону, присесть ).

 

3.Вылез мишка из берлоги, разминает Миша ноги. ( Через стороны поднимают руки вверх,

На носочках он пошёл, и на пяточках потом.          ходьба  на носках, чередуемая ходьбой на пятках).

 

- Ребята, вспомните, какими словами начинается   сказка   « Курочка Ряба»?

 

Я предлагаю вам сочинить сказку « Курочка Ряба» на новый лад.   Что произошло бы в вашей сказке, если бы в ней оказались новые герои?

 

-Хочу напомнить, что сказка начинается с зачина – Жили-были…

Далее происходит   чудо…(Курочка снесла золотое яичко).

Подумайте, что могло случиться с золотым яичком, если бы   ….(Появились герои из другой сказки 2-4 персонажа).

Ваша сказка должна быть небольшой,   законченной.   В сказке всегда добро побеждает зло.

Мы должны увидеть, что это сказка новая.

Самую лучшую сказку мы запишем вместе в альбом, который оформим рисунками к сказке.

- Вы можете немного подумать, выбрать новых героев и поделиться с нами своей новой сказкой!

(В домике спрятан в   окне   цыплёнок, если ребёнок захочет вставить его в свою сказку).

Помогаю рассказать сказку. На доске выкладываю героев.

( Опрашиваю 4-5 человек).

- Мне очень понравились ваши новые сказки. А чья сказка больше всего понравилась вам и почему?

Ответы детей:

- Молодцы! Вот и сказочки конец, а кто слушал молодец!